Wie wordt kampioen?

maandag 5 april 2010

Column; Nico Dijkshoorn

Fred Rutten geen kroonprins meer door dat ene woordje


Wat maar steeds door mijn hoofd blijft spoken. Die achteloos gesproken zin van Fred Rutten vorige week, na Ajax-PSV. 'PSV moet geil zijn op die goal.'
Rutten zei daarna nog veel meer, waarschijnlijk dat het initiatief bij PSV lag, dat als je snel een goal maakt het een heel ander verhaal wordt en dat hier en daar bepaalde spelers niet in hun positie liepen. Het zal wel. Ik luister er eigenlijk nooit naar, trainers die uitleggen waarom hun team heeft verloren. Bijna altijd is dat een aaneenrijging van clichés.

'Het is natuurlijk geen excuus, maar we hadden deze week een heel zwaar programma en op dat soort momenten mis je dan toch net even dat laatste zetje, maar nogmaals, dat is geen excuus.'
Het is als in de politiek. Je hersenen ontwikkelen het vermogen om selectief te luisteren. Je ziet die mondjes wel op een neer gaan, je hoort ook geluid, maar het zal wel. Hoofddoekje, schande, met de kennis van nu, van grote betekenis geweest, geen uitspraken over doen, rand van de afgrond en ombuigen van een tendens. Het maakt niet uit wat ze zeggen. Een eindeloos gepruttel.

Tot er iemand iets onverwachts zegt. Zoals Fred Rutten. Geil voor die goal zijn. Hij had meteen mijn aandacht. Rutten kwam er in de rest van zijn praatje niet op terug, maar dat hoefde ook niet. Het beeld was er al. De hele selectie van PSV met handzalf en de broek op de knieën in de kleedkamer. Rutten kijkt zijn spelers een voor een strak aan. Dat zit wel goed vandaag. PSV is geil tot op het bot.
Ik wilde meer van dat soort teksten. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld, na PSV-FC Twente, hoopte ik er op. 'Ik vond dat wij vandaag vanuit een heel geile achterhoede speelden, met misschien iets te veel zaaddrift voorin. In de rust heb ik gezegd dat we te slap speelden en je ziet dan dat ze in de tweede helft goed doorbloed, keihard erectievoetbal spelen.'

'Ik heb in de rust met een heel geil stemmetje gezegd: als jullie het geschoren balletje rond blijven spelen, dan komt die goal vanzelf klaar. Dit was misschien wel een van onze geilste wedstrijden na de winterstop.'
De achteloosheid waarmee Rutten het woord geil gebruikte, schudde mij wakker. Dat heb ik ook met het woord verneuken. Ik zal daar nooit aan wennen. Ik vind neuken sowieso al een bijzonder hard en vervelend woord voor zo iets aardigs. Het wordt helemaal erg als trainers het woord gebruiken. 'Ik wil niet veel zeggen, en dat doe ik dan ook niet, maar er werd vandaag maar een ploeg zwaar verneukt en dat waren wij.'

Het zegt iets over mensen als zij woorden als verneuken en geil heel makkelijk gebruiken. Van Fred Rutten had ik het liever niet willen weten. Dat vond ik toch de kroonprins onder de trainers. Een gezegend mens, goede visie, altijd rustig. Mooie kop. Dat is nu allemaal weg door dat ene woordje. Geil. Vergelijk het maar met een violiste die je net tot tranen toe heeft ontroerd.
Na het concert complimenteer je haar en zij antwoordt: 'Dank u. Tijdens het eerste stuk liet ik een natte scheet. Kijk maar.'
Sommige dingen wil je niet weten en moeten niet worden gezegd. Dat PSV geiler moet, is een van die dingen. Je gaat er toch over na zitten denken.

Carlos Salcido, die nu al een paar jaar met een kapsel speelt dat het midden houdt tussen Elvis Presley vlak voor zijn overlijden en het kapsel van Prins Bernhard vlak voordat hij zich toch maar niet aanmeldde bij de Waffen-SS, van hem kun je bijna zeker zeggen dat het niet geil is. Je ziet aan zijn kapsel ook dat de groepschemie – Rutten zou het groepsseks noemen – ontbreekt. Een hechte groep zou Salcido hebben gecorrigeerd.

Danny Koevermans had al lang zijn arm om Carlos heen moeten slaan. Even met die jongen praten. 'Zeg, luister eens. Jij loopt nu, ook op deze training weer, in de rondte met, ja wat is het, een Mexicaans kapsel uit 1956. We hebben tot nu toe ons mond gehouden, maar ik wil eerlijk zijn. We vinden het niks.'
'Kijk eens naar Toivonen, die heeft heel mooi vallend haar met de geur van limoenen. Denk er over na. Ga eens naar een echte mensenkapper. Bijvoorbeeld Horny Unlimited. Dit kan echt niet meer. In Mexico is dat misschien nog helemaal de shit, vlak voor een wedstrijd boter in je haar smeren, maar je zit bij PSV, jongen. Iedereen lacht je uit. Het is, hoe moet ik dat zo duidelijk mogelijk zeggen, niet geil.'

Fred Rutten krijgt waarschijnlijk navolgers. Het kan niet anders dan dat andere trainers daar weer overheen willen. Eerst krijg je de slechte imitaties. Mario Been na een gewonnen wedstrijd: 'Feyenoord speelde glibberig goed.'
Gertjan Verbeek, na alweer een nipt verlies: 'We penetreerden keer op keer, maar dan drukken ze ons er op het laatste moment toch weer uit.' Ron Jans: 'In de tweede helft heb ik mijn team anders neergezet en speelden ze met een droge ster op het middenveld.'
Cruijff, die zou ik graag eens wat geiler horen antwoorden. Meteen maar weer een klassieke wijsheid. 'Als je niet komt, kan je dus ook niet gaan.' Guus Hiddink gaat het uiteindelijk weer in het gewone trekken. 'Dan zit ik, na een rit op de motor, met mijn ballen in mijn hand op de bank en dan denk je, ja waarom niet, Turkije. Geil land.'

U merkt het. Het is even schrikken. Ik moet er zelf ook nog aan wennen. Terwijl er toch wat voorwerk is gedaan, onder anderen door Johan Derksen, die onlangs – geïnspireerd door cabaretier Vigo Waas – melding maakte van zijn verlangen naar een kutscheet van Linda de Mol.
In Studio Voetbal zag ik vorige week, nog maar een paar uur na het interview met Fred Rutten, Ajax- speler Pantelic, in extreme slowmotion, heel teder het kruis van Suarez kneden.
Niks Mickey Mouse. Nederland, het is nu officieel, heeft de geilste competitie ter wereld. Er rest ons maar één ding. Wereldkampioen worden, die beker ophalen en hem met zijn allen tot aan de rand toe vullen. Geil.


Nico Dijkshoorn

Geen opmerkingen: